Är din plats, tjänst eller produkt värd att tipsa andra om?

Fotografering i Song Wat, Bangkok

Människor gör, köper och besöker helst som folk vi känner och litar på gör. Det är en av anledningarna till att influencer marketing fungerar. Men det är framförallt ett starkt argument till varför varumärken borde ha nöjda kunder som en del av sin plan för outreach.

Som företagare/brand vill du göra det lätt för människor att berätta om sin upplevelse. Gärna med bild och film digitalt utöver att prata om dig med sina vänner. Grunden finns i att hitta rätt balans mellan produkt – pris – upplevelse för målgruppen men det ligger mer i det här.

Bildexempel från just nu i Bangkok på en craft soda-, kaffe- och matcha-bar. Ja, it’s a thing.

Vilka drivkrafter har dina kunder kring att berätta om dig?

Ger ditt varumärke kunden status genom associationen? Står ditt varumärke för värderingar som kunden vill synas tillsammans med? Har dina produkter eller din plats en ”look and feel” som kunden vill vara en del av? Eller är det attityden, igenkänningen och humorn som lockar någon att berätta om dig? Känner din kund att hen ger värde till andra genom att berätta om dig? Överträffar du kundens förväntningar? Eller är upplevelsen så komiskt dålig eller basic att det blir en grej i sig själv?

När jag jobbar med företag pratar jag ofta om hur vi kan öka deras ”instagrammability”. Eller delningsbarhet om det är ett tjänsteföretag. Och det går långt bortom att dela ”värdefullt, utbildande content”. Du behöver göra dig förtjänt av att bli delad på sociala medier.

Bilden nedanför är från Song Wat i Bangkok, ett trendigt kvarter där väldigt många plåtar street style. Men också gör innehåll till sociala medier.

Song Wat i Bangkok, ett trendigt kvarter

Företag som lyckas bli delningsbara på social medier

När produkter hos butikskedjan 7eleven i Thailand blir viralt på Tiktok och Instagram är det inte deras eget innehåll som slår igenom. Det är kunders videos med banan- och chokladmjölk över is, toasties och billiga men bra skönhetsprodukter som når ut. Till och med ljudet som låter varje gång man går in genom dörren har blivit en grej.

Några av kunderna är absolut influencers som behöver leverera innehåll till sina följare. Följare som sen gör egna filmer som deras vänner, och andra, ser.

Ett svenskt exempel är Biltema. Som med sin Biltema-körv når ut bredare än de skulle göra om det digitala snacket bara handlade om de faktiska produkterna.

Att jag själv har + 25 000 följare på mina kanaler i sociala medier gör att jag förstår var som får influencers att dela. En styrka i mitt jobb som digital strateg.

Har du gjort allt för att din målgrupp ska hjälpa dig att nå ut?

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *